In 5 stappen je eigen webteksten schrijven!
Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.
WELLICHT herken je dit: je bent ondernemer en de teksten op de website zijn verouderd. Je aanbod komt niet goed uit de verf en je website levert je geen klanten op. Er moet dus iets gebeuren. Vol goede moed ga je achter je laptop zitten. En dan... gebeurt er niets. De bevlogenheid en de kennis waarmee jij je vak beoefent, weet je niet in de juiste tekst te gieten, de woorden blijven uit. Na een half uur staren naar een knipperende cursor schuif je de klus - tot je grote ergernis - maar weer voor je uit.
Jammer, want een website is een marketingtool. Als die niet on point is, loop je klanten mis. Maar hoe pak je dit aan? Geen nood: eerste hulp bij het schrijven van webteksten is nabij!
OM TE BEGINNEN: KUN JE ZELF JE EIGEN WEBTEKSTEN WEL SCHRIJVEN?
De taart van de ambachtelijke banketbakker is misschien lekkerder dan de taart die je zelf bakt, maar dat wil niet zeggen dat jouw verse appeltaart niet smaakt. Kun je zelf je eigen webteksten schrijven? Het antwoord zal je misschien verbazen vanuit de mond van een tekstschrijver, maar: ja, in principe kun je je eigen webteksten schrijven.
Tenminste: als je goed kunt schrijven, als je het een en ander weet van marketing én je je verdiept in SEO. Want uiteindelijk gaat het erom dat je omzet uit je website haalt. Oftewel: dat je goed zichtbaar bent in Google zodat klanten je a.) weten te vinden, en b.) dat je webteksten zo geschreven zijn dat ze jouw doelgroep vervolgens ook weten te verleiden. Een website is namelijk niet alleen een online visitekaartje, maar levert je ook simpelweg keiharde euro's op. Als je tenminste weet hoe je dat aanpakt.
ZELF SCHRIJVEN OF DE COPYWRITER BELLEN?
Voordat je aan de slag gaat is het goed om te weten dat het altijd loont om jouw webteksten te laten schrijven door een (goede!) tekstschrijver of copywriter. Het is namelijk een investering die zich ruimschoots terugbetaalt. Dat klinkt misschien als een "wij van WC-eend raden WC-eend aan"-argument. Maar als jouw klanten je online weten te vinden en sneller tot aankoop overgaan, en het je per maand vijf, tien of twintig klanten extra oplevert, kun je de rekensom zelf maken.
Anyways. Ben je een startende ondernemer en kun je die investering op dit moment nog niet doen? Probeer het dan gewoon eens met de tips die ik je in deze blog geef. Let's go!
Stap 1 | voorbereiding: breng het 'wie, wat en hoe' in kaart.
Het schrijven van een webtekst is als het bouwen van een huis: je begint bij de fundering, de basis en bouwt van daaruit verder. Voor je gaat schrijven is het belangrijk om een paar punten duidelijk te hebben.
- Voor wie ga je schrijven? Wie is jouw ideale klant? Visualiseer die.
- Wat heeft jouw klant nodig? Wat is hun probleem of verlangen? En wat kun jij bieden om hun probleem op te lossen of hun vraag te beantwoorden? Dit is het uitgangspunt van de tekst.
- Welke tekstsoort past er bij jouw ideale klant? Een formele tekst of mag het juist wat losser? Kies de aanspreekvorm die bij jouw bedrijf en je doelgroep past.
Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Tips om zelf website teksten te schrijven. Hoe schrijf je teksten voor een website? Teksten voor je website schrijven tips. Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.
Stap 2 | doe een zoekwoordenonderzoek
Stel: je bent een dag in een stad waar je niet bekend bent, bijvoorbeeld Maastricht. 's Avonds besluit je te gaan eten bij een goede Italiaan. Wat doe je dan? Je pakt je telefoon en je googelt: Italiaans restaurant Maastricht. De restaurants die vervolgens in beeld verschijnen, hebben op hun website deze zoekwoorden gebruikt. Dat is - heel kort gezegd - de basis van SEO. Oftewel: Search Engine Optimization.
Om je website vindbaar te maken in Google, moet je dus eerst weten op welke zoekwoorden jouw klant googelt. Deze zoekwoorden verwerk je vervolgens in je teksten. Er zijn diverse tools om uit te zoeken op welke zoekwoorden jouw doelgroep googelt, zowel betaalde als onbetaalde tools. Als je zelf voor het eerst een zoekwoordenonderzoek doet, dan is de gratis Google Keyword Planner een goede keuze. Het is een gebruiksvriendelijke tool die een indicatie geeft van hoe vaak een zoekwoord over een bepaalde periode gebruikt is. Andere handige (en gratis!) tools zijn:
- Google Trends: hier vind je geen aantallen, maar wel welke zoekwoorden goed scoren op welk moment. (Dit kan maand- of seizoensgebonden zijn, denk bijvoorbeeld aan recepten voor stamppot of een webshop voor badkleding.)
- Ubbersuggest: geeft net als de Keyword Planner informatie over zoekvolumes;
- Answer the public: hier vind je synoniemen voor 'long term zoekwoorden'. Oftewel: zoekwoorden die uit meerdere woorden bestaan.
De zoekwoorden verwerk je in de webteksten, maar ook:
- in de URL;
- in de H1, H2 en H3-titels;
- in de menustructuur;
- en in de meta-omschrijvingen aan de achterkant van je website.
MOET JE DE TEKSTEN DAN VOLPROPPEN MET ZOEKWOORDEN OM ZICHTBAAR TE WORDEN IN GOOGLE?
Nee. Je schrijft allereerst voor je klant, niet voor Google. Als een tekst is volgepropt met zoekwoorden - ook wel keywordstuffing genoemd - leest dat onprettig. Bovendien straft Google websites met een overload aan zoekwoorden ook nog eens af met een plek op - zeg - pagina 8, of erger. Waarom ze dat doen? Google let streng op kwaliteit, en beloont kwalitatief goede websites met een hoge positie. Let er daarom op dat je teksten prettig weglezen, dat ze voorzien zijn van overzichtelijke kopjes en titels en dat je website snel laadt.
Stap 3 | Denk na over een overzichtelijke menustructuur
Tips zelf teksten voor je website schrijven. Zelf webteksten schrijven.
Wist je dat bezoekers binnen een paar seconden een website scannen en dan besluiten of ze doorlezen of afhaken? Een overzichtelijke menustructuur is dus van belang als je jouw bezoeker niet binnen een minuut naar de website van de concurrent wilt zien vertrekken. De meest ideale structuur is:
Bied je meer dan twee diensten? Verdeel die dan onder je aanbodpagina's in een subpagina. Dat houdt het overzichtelijk.
BONUSTIP: verwerk de zoekwoorden waar jouw klanten op zoeken ook in je menustructuur. Hier ligt namelijk een kans om hoger te scoren in Google. Plaats jouw aanbod dus niet onder "aanbod" of "diensten", maar benoem wát je aanbiedt. Ben je interieurstylist? Maak van het kopje "aanbod" dan "interieurstyling". En als verkoopstyling daar een subonderdeel van is, maak daar dan een subpagina van. Wie in Google zoekt op interieur- of verkoopstyling, komt zo sneller bij jou terecht.
Stap 4 | Bepaal de opbouw van je webteksten
Tijd om te gaan schrijven! Begin met het bepalen van de titels. Zo maak je een geraamte voor je tekst. Dat werkt als een kompas: je weet waar je naartoe schrijft. Het gebruik van titels (in het veelgebruikte Wordpress worden ze "H1-, H2- en H3-titels" genoemd) geeft structuur en overzicht in je tekst. Maar zoals je bij stap 2 al kon lezen, gebruik je ze ook om er de juiste zoekwoorden in te verwerken, en zo je zoekpositie mee op te krikken. De robots van Google pikken zoekwoorden uit titels namelijk sneller op. Verwerk dus zoekwoorden in je titels. Gebruik bijvoorbeeld: loodgieter in Lochem. Of: personal trainer in Amsterdam Zuid.
DE OPMAAK
Maak daarnaast gebruik van opsommingen en dikgedrukte woorden. Waarom? In een wereld waarin we allemaal druk zijn en waarin we gebombardeerd worden met content en prikkels, scannen we een tekst vaak alleen, om snel tot de kern te komen van wat we weten willen. We lezen titels, de eerste zin van een alinea en misschien de dikgedrukte stukken. Om toch je boodschap over te brengen, werkt het gebruik van opsommingen (bullet points) en dikgedrukte woorden perfect. Bovendien doen bullet points het ook goed bij Google.
Stap 5 | De uitwerking. 8 Tips voor het schrijven van je webteksten!
Tijd om de tekst te gaan schrijven! Maar hoe verwoord je je boodschap helder en to the point en zet je je lezer aan tot actie?
Tip 1: blijf weg bij de clichés.
"Welkom op onze website!"
"Wij zijn gevestigd sinds..."
"Wij zijn uw partner voor..."
"Onze organisatie kenmerkt zich door korte lijnen..."
Even een paar voorbeelden van zomaar wat clichés. Als je je wilt onderscheiden van je concurrenten, vermijd dan die uitgekauwde frasen. Jij bent uniek en je bedrijf ook. En dat mag - nee, moet ;-) - je laten zien in je teksten.
Tip 2: start op je homepage met een pakkende intro. Zorg dat in de eerste alinea op je homepage duidelijk is wat je doet en wat je kunt betekenen voor je websitebezoeker. Waarom het zo belangrijk is om meteen ter zake te komen? De meeste mensen zijn druk en daardoor ongeduldig, en willen snel weten of ze aan het juiste adres zijn. Maak het ze dus gemakkelijk en vertel concreet wat je doet en voor wie. In plaats van: 'Ik ben coach en ondersteun managers bij hun teamontwikkeling,' kun je beter schrijven: 'Ik help teams om beter te communiceren, zodat er een prettige werksfeer ontstaat en targets voortaan wél gehaald worden.' Zo creëer je herkenning en speel je optimaal in op het verlangen van de klant: een oplossing voor hun probleem.
Tip 3: schrijf zoals je praat. Veel mensen hebben de neiging om, zodra ze een zakelijke tekst schrijven, woorden te gebruiken die we al sinds 1858 niet meer in het dagelijks leven gebruiken. 'Voorts', 'desalniettemin', 'gaarne'. Gelieve dat niet te doen. Gewoon niet. Ook niet als je een formelere tone of voice hanteert. Je schept er namelijk afstand mee tot de klant, en dat is precies wat je niet moet doen wanneer je je aanbod wilt verkopen. Schrijf gewoon zoals je praat, met inachtneming van de regels op het gebied van taal, spelling en grammatica. Iedereen heeft zijn eigen unieke manier van praten, dus als je schrijft zoals je praat, is je tekst altijd origineel. Hou daarbij altijd je doelgroep in gedachten, je schrijft tenslotte voor hen.
Tip 4: hou het taalgebruik actief. Actief taalgebruik triggert klanten om op jouw aanbod in te gaan. Woorden als 'zullen' en 'kunnen' zijn inactief en hebben een stroperig effect. Hetzelfde geldt voor twijfelachtige woorden als 'misschien' en 'eigenlijk'. Laat ze zoveel mogelijk achterwege.
Schrijf dus niet: Jij zou vandaag al kunnen beginnen met sporten.
Maar schrijf: Begin vandaag nog met sporten.
Tip 5: varieer in zinslengte. Te lange zinnen maken een tekst wollig en onoverzichtelijk. Te korte zinnen maken een tekst juist 'horterig en stoterig'. Varieer daarom in zinslengte en gebruik na een paar korte zinnen weer een langere. Zo houd je de lezer bij de les. Bovendien is tekst is net als muziek: een goede tekst heeft ritme. Wanneer elke zin ongeveer even lang is, wordt een tekst staccato en leest 'ie niet prettig weg.
Tip 6: denk - en schrijf - in het voordeel van de klant. Jouw websitebezoeker wil maar een ding weten: wat levert het mij op? Een klant wil geen vakantie boeken, maar twee weken ultieme rust
en een onvergetelijke ervaring. Hij wil geen motorolie kopen, maar zonder problemen verder kunnen rijden. Hij wil niet sporten, maar een fitter en energieker lichaam. Hij wil geen blarenpleisters, maar pijnvrij verder kunnen lopen. Hij wil geen date, maar een lang en gelukkig leven met de partner van z'n dromen. Hij wil ... oké oké, je snapt m'n punt.
Plaats jezelf dus in de schoenen van je doelgroep, en maak duidelijk wat het voordeel voor die potentiële klant is wanneer 'ie op jouw aanbod ingaat. Hoe? Een voorbeeld.
Je kunt schrijven: 'Wij zijn 24/7 geopend.'
Maar je kunt ook schrijven: 'U kunt bij ons terecht wanneer het u uitkomt, al is het midden in de nacht.'
Hoor je het verschil? 'Wij zijn 24/7 geopend' is een feit. Maar 'U kunt bij ons terecht wanneer het u uitkomt', dát is in het voordeel van de klant.
Schrijf dus ook niet: 'Wij bieden een uitstekende service.'
Maar schrijf: 'Er is altijd een leenauto voor je beschikbaar. Na reparatie krijg je jouw auto gepoetst van ons terug.'
Voel je 'm?
Tip 7: vermijd vakjargon. Plaats jezelf tijdens het schrijven in de schoenen van je ideale klant en vraag jezelf af of de terminologie die jij gebruikt, ook voor hen begrijpelijk is. Als lezers niet begrijpen waar je het over hebt, voelen ze zich niet aangesproken en haken ze af. Zorg dus dat je tekst altijd is toegespitst op je doelgroep en vermijd vakjargon. Hier is trouwens één uitzondering op: wanneer jouw klanten zich in dezelfde branche bevinden. Wanneer je bijvoorbeeld een cv-ketelfabrikant bent die cv-ketels aan installateurs verkoopt, dan is het helemaal prima om het over kabelbomen of warmtewisselaars te hebben. Maar in elk ander geval: niet doen.
Stap 8: gebruik 'toverwoorden'
Elk woord heeft een effect op de lezer. Net zoals twijfelwoorden als 'mogelijk' of 'misschien' afbreuk doen aan je expertstatus, zijn er ook woorden die een positief effect op het brein van je klant hebben. Uit tal van onderzoeken vanuit de marketingpsychologie is gebleken dat onder meer deze woorden het goed doen bij de doelgroep:
- succes
- optimaal
- extra
- aanbieding
- effect
- gegarandeerd
- voordeel
- geheim
- exclusief
- gemakkelijk
Stap 9: eindig elke pagina met een call-to-action
Wat wil je dat jouw websitebezoeker doet nadat hij of zij jouw tekst gelezen heeft? Wil je dat hij of zij zich inschrijft voor de nieuwsbrief? Of contact opneemt voor een kennismakingsgesprek? Vertel het! En maak het de lezer gemakkelijk, door ook tussendoor te zorgen voor duidelijke doorkliklinks, buttons of inschrijflinks. Hoe gemakkelijker je het maakt, des te verleidelijker het voor de lezer wordt om daadwerkelijk te doen wat je vraagt.
Bonustip: laat je teksten controleren op spelfouten
Klaar? Tijd voor een final check! Lees de tekst na door de ogen van je klant. Is de tekst overtuigend en past de tone of voice bij de uitstraling van je bedrijf? Mooi. Laat de tekst dan voor een second opinion lezen door iemand anders. Een professional of iemand in je omgeving die taalkundig goed onderlegd is. Want wanneer je lang aan een tekst gewerkt hebt, word je blind voor je eigen taal- en spelfouten. En hoewel spelfouten niets zeggen over hoe goed jij bent in je vak - tenzij je natuurlijk docent Nederlands bent - laten ze op veel lezers een onprofessionele indruk achter. Wil je niet. :-)
Zo weet je zeker dat jouw tekst glanst tot in de puntjes, en dat jouw website je omzet gaat opleveren. Succes!
Vind je het toch lastig om zelf goede webteksten te schrijven en wil je dat ik het voor je doe? Of wil je zelf je teksten schrijven, maar kun je daar wel gericht advies bij gebruiken? I've got your back! Mail naar post@rachelvancharante.nl.
Zelf webteksten schrijven. Schrijf zelf je webteksten. Hoe schrijf ik zelf webteksten? Hoe schrijf je goede webteksten? Zelf de teksten voor je website schrijven. Zelf de teksten voor mijn website schrijven of uitbesteden? Tips bij het schrijven van webteksten. Tips voor het zelf schrijven van je webteksten. Zelf webteksten schrijven. Schrijf zelf je webteksten. Hoe schrijf ik zelf webteksten? Hoe schrijf je goede webteksten? Zelf de teksten voor je website schrijven. Zelf de teksten voor mijn website schrijven of uitbesteden? Tips bij het schrijven van webteksten. Tips voor het zelf schrijven van je webteksten. Hoe schrijf ik zelf webteksten? Tips voor het schrijven van teksten voor website. Website teksten tips.