7 tips om storytelling toe te passen voor je bedrijf
Met bijna 2 miljoen ondernemingen in Nederland - die vrijwel allemaal online actief zijn - is het belangrijker dan ooit om je bedrijf te onderscheiden van de rest. Een goede manier om je klant te bereiken en je boodschap voor je te laten spreken is met storytelling. Maar wat is storytelling en hoe kun je het zelf toepassen? In deze blog geef ik je 7 tips voor het toepassen van storytelling om je doelgroep te bereiken.
Wat is storytelling?
Stel: je hebt een boodschap te brengen. Groot of klein. Dan kun je kiezen voor een PowerPointpresentatie, volgestouwd met gortdroge feiten en cijfers, of je kunt kiezen voor het verhaal achter de feiten. Oftewel: storytelling.
De naam zegt het al: storytelling is het vertellen van verhalen. We doen het al sinds mensenheugenis: het vertellen van verhalen om te vermaken, te verbinden, emoties op te roepen of om anderen aan te zetten tot actie. En het werkt. Onderzoek heeft veelvuldig aangetoond dat boodschappen die in een verhaal worden verpakt, beter beklijven en de aandacht langer vasthouden dan statistieken en feiten.
STORYTELLING SELLS
Maar storytelling is veel meer dan alleen verhalen vertellen. Door storytelling toe te passen in de contentmarketing van je bedrijf, verbind je je doelgroep op gevoelsniveau aan je bedrijf. Maak je fans van je klanten, en daarmee vergroot je uiteindelijk je omzet. En dat is precies de reden waarom storytelling een veelgebruikte communicatietool is: met een goed verhaal kun je een krachtige marketingboodschap verkondigen en je concurrenten in stof laten happen.
Storytelling bedrijf. Storytelling bedrijf. Storytelling bedrijf. Content.
Communicatie-expert JP Philips
storytelling bedrijf, tips. storytelling bedrijf, tips. storytelling bedrijf.
'Leuk hoor, storytelling, maar ik ben een ZZP'er. Hier is mijn bedrijf echt te klein voor,' denk je misschien. Je bent niet de enige: vaak wordt gedacht dat storytelling alleen kan worden ingezet door grote bedrijven. Ten onrechte, want ook als zelfstandige kun je storytelling inzetten.
Hoe zet je storytelling in voor je bedrijf?
Storytelling verkoopt, maar veel bedrijven vinden het lastig om storytelling toe te passen. Ten onrechte wordt vaak gedacht dat er rond elke boodschap, nieuwsbrief, post of update een nieuw verhaal moeten worden gespind. Niet nodig. Storytelling draait erom dat de boodschappen die jij brengt, binnen jouw bedrijfsverhaal - je brandstory - passen. En jouw brandstory is de rode draad, de pilaar waarop jouw contentmarketing rust. Om storytelling op deze manier in te zetten en zo jouw brandstory voor je te laten werken, geef ik je een aantal tips.
TIP 1: KEN JE DOELGROEP
Om te beginnen is het van belang dat je je doelgroep kent. Je kunt een geweldig verhaal vertellen, maar als de boodschap niet aansluit op de belevingswereld van je doelgroep, zal je verhaal niet blijven hangen.
Stel, je verkoopt koffiemachines. Jij bent enthousiast over hoe soepel de machine de bonen maalt. De technische specificaties, daar ben je als vakidioot enthousiast over en dat is dan ook waar jouw verkoop op gestoeld is. Maar is dat wat de consument interesseert? Misschien ziet hij liever een timer die je kunt instellen zodat wanneer hij 's ochtends beneden komt, er al een volle pot koffie klaar staat.
Doe dus research naar je doelgroep en zorg dat je weet wat de pijnpunten en verlangens van jouw klant zijn. Wat jij wil vertellen is minder belangrijk dan wat je doelgroep wil weten.
Tips storytelling bedrijf. Storytelling voor bedrijf tips. Tips storytelling bedrijf. Storytelling voor bedrijf tips. Tips storytelling bedrijf. Storytelling voor bedrijf tips. Tips storytelling bedrijf. Storytelling voor bedrijf tips. Tips storytelling bedrijf. Storytelling voor bedrijf tips. Tips storytelling.
TIP 2: GEBRUIK HERKENNING
Verhalen beklijven beter dan cijfers en statistieken, maar ze ráken pas wanneer de doelgroep zich erin herkent. Zo zitten we nou eenmaal in elkaar: als we ons in een verhaal herkennen, gaat het opeens over onszelf en als het over onszelf gaat, wordt het interessant. Maak daar gebruik van. Hoe? Hier komen we weer bij tip 1: pas als je je doelgroep kent en weet wat hun problemen, wensen en verlangens zijn, kun je herkenning inzetten.
TIP 3: GEBRUIK HUMOR
Wie kent ze niet: de reclamespotjes van Centraal Beheer Achmea. De leeuw die na een bezoek aan een safaripark meereist op het dak van de auto. Zit je in zo'n benarde situatie, dan "bel je natuurlijk even Apeldoorn". En ken je 'goeiemoggel' van KPN nog?
Deze spotjes slaan goed aan omdat ze stuk voor stuk humor bevatten. Als kleine onderneming heb je geen budget voor dergelijke reclamespotjes, maar je kunt natuurlijk wel humor inzetten. Als ondernemer ben je iedere dag met je bedrijf bezig, maak je van alles mee. Denk bijvoorbeeld eens aan dat soort anekdotes. Ze maken wat je vertelt concreet en klanten herkennen zich erin. Win-win.
TIP 4: SHOW, DON'T TELL, EN DENK VANUIT JE KLANT
Je kent ze wel, de holle frasen waarmee veel bedrijven zich presenteren. 'Service staat bij ons hoog in het vaandel,' is er zo een. Dit is 'tell'. Als de klant dit leest, dan denkt hij of zij: ja ja, dat zal wel. Waar blijkt dat uit? Denk daarom vanuit de klant en maak het concreet.
'Wij repareren uw fiets altijd binnen 24 uur. U krijgt een leenfiets van ons mee en aan het einde van de dag krijgt u uw fiets gepoetst weer terug.'
Dat is 'show'. Hiermee laat je zien dat je wel degelijk een stapje meer zet dan je concurrent.
TIP 5: GEBRUIK VOORBEELDEN
Een van de krachtigste manieren om je boodschap over te brengen met storytelling, is met het geven van voorbeelden. Ga eens na binnen je organisatie of er al verhalen of ervaringen zijn en gebruik die. Denk je dat jouw bedrijf geen verhaal heeft? Misschien vind je verhalen uit je eigen organisatie niet meer bijzonder, maar dat zijn ze wel. Kijk bijvoorbeeld eens naar het verhaal achter een goede recensie. Of denk aan vragen waarmee klanten jouw bedrijf benaderen, en de oplossing die je hen vervolgens geboden hebt. Dat is show, don't tell.
TIP 6: WEES ONDERSCHEIDEND
Natuurlijk wil je jouw bedrijf op een zo positief mogelijke manier in de schijnwerpers hebben staan. Wil je opvallen tussen al die anderen die precies hetzelfde doen als jij. Maar je concurrenten willen dit ook en uiteindelijk vissen jullie in dezelfde vijver. Hoe onderscheid je je van hen? Er is één verhaal waarin jouw bedrijf sowieso uniek is: de ontstaansgeschiedenis van je bedrijf.
Een goed voorbeeld van een bedrijf dat met storytelling zijn ontstaansgeschiedenis weet in te zetten en daarmee een emotionele verbinding met zijn (potentiële) klanten weet te maken, is LEGO.
Storytelling bedrijf. Ontstaansgeschiedenis van bedrijf als brandstory. Contentmarketing. Storytelling bedrijf.
TIP 7: WEES CONSEQUENT
Goede storytelling is niet eenmalig een verhaal vertellen, maar steeds hetzelfde verhaal - in een ander jasje - op meerdere kanalen en platforms delen, waardoor het de uniforme uitstraling van je bedrijf wordt. Daarin is het belangrijk om ook bij je verhaal te blijven, om niet A te zeggen en vervolgens B te doen. Om dat voor elkaar te krijgen moet je weten wie je bent, wat je bedrijf is, waar je organisatie voor staat en wat je missie is.
Wil je storytelling toepassen in je contentmarketing, maar zie je door de bomen het bos niet meer? Of denk je: ik héb helemaal geen verhaal? Geen "brandstory"? Goed nieuws: dat heb je wel. ;-) En ik help je hier graag bij. Stuur me een bericht via het contactformulier, mail, bel of app. Tot gauw!