7 tips om te groeien op Instagram.
'Hoe komt het toch dat mijn Instagram-account nauwelijks tot niet groeit?'
Als jij je dat weleens afvraagt, dan ben je niet de enige.
Natuurlijk: het hebben van een select aantal betrokken volgers die bestaan uit je doelgroep, is veel belangrijker dan het hebben van een groot volgersaantal. Een autoverkoper heeft niets aan 10.000 volgers, als die stuk voor stuk geen rijbewijs hebben. Dat snappen we best. Maar wanneer je Instagram actief inzet als marketingmiddel voor je bedrijf, dan wil je gewoon resultaat zien van je inspanningen, en groeien.
Groeien met Instagram is geen peulenschil. Gelukkig zijn er een aantal slimme hacks om het bereik en de groei van jouw Insta-account boosten. Hoe? Onder andere door goed in te spelen op het algoritme. In deze blog geef ik je 9 tips waar het algoritme van zal smullen en waar jouw volgersbase van zal groeien.
de basics over Het algoritme van Instagram
Je hebt vast weleens gemerkt dat je posts de ene keer een groot bereik hebben, en een andere keer totaal niet. Tijd om dit mysterie te ontrafelen. Instagram laat de feed (de tijdlijnberichten) niet zien op basis van chronologische volgorde, maar op basis van een algoritme. Dit algoritme is gebaseerd op een aantal factoren:
- Interesse
- Relatie
- Tijdigheid
- Frequentie
- Following
- Gebruik
Speel je goed in op deze factoren? Dan zal Instagram jouw posts sneller laten zien in het nieuwsoverzicht van je volgers. Pas onderstaande tips toe en je zult zien dat je posts een groter bereik krijgen én dat je volgersaantal groeit!
7 tips om te groeien op Instagram
TIP 1 | Optimaliseer je bio
Gevonden worden door nieuwe volgers? Dat gaat het makkelijkst wanneer je bio op orde is. Wist je dat Instagram in grote lijnen hetzelfde werkt als een zoekmachine? Zorg er daarom niet alleen voor dat je bio informatief en catchy is, maar zorg er ook voor dat de juiste zoekwoorden in je bio staan. Vermeld in je bio wat je doet en waarover je op Instagram deelt. Plaats een link naar je website, om zo ook de SEO-positie van je website op te krikken. Win-win!
TIP 2 | Wees consequent in het posten
Strikt driemaal per week posten op vaste dagen, en bij voorkeur ook op vaste tijdstippen, levert je meer op dan een tijdje dagelijks heel actief zijn en dan weer een tijdje onzichtbaar. Niet alleen zodat je volgers weten wat ze aan je hebben; Instagram pikt je posts ook sneller op, waardoor je eerder in beeld komt bij je volgers.
Vind je het lastig om consequent te posten? Denk dan eens aan een contentplanner. Door per maand een dagdeel te reserveren om vooruit te werken en je posts in de contentkalender in te plannen, heb je er de rest van de maand geen omkijken meer naar. Zo maak je het jezelf gemakkelijk. Er zijn verschillende betaalde en onbetaalde contentkalenders. Instagram en Facebook hebben de (gratis!) tool Meta Business Suite gelanceerd. Deze speelt trouwens het beste in op het algoritme van zowel Instagram als Facebook, omdat het een contentkalender van eigen makelij is. Mark Zuckerberg heeft liever dat je zijn eigen tools gebruikt, dan tools die door zijn concurrenten zijn ontwikkeld. Hetzelfde geldt voor de contentplanner van LinkedIn.
TIP 3 | Zorg ervoor dat volgers je posts opslaan
Wanneer je volgers jouw posts opslaan is dit een boost voor het algoritme, omdat Instagram jouw nieuwe posts vervolgens ook sneller in hun tijdlijn fietst. Hoe krijg je volgers zover dat ze jouw posts opslaan? Door écht waardevolle en interessante content te delen, zoals een 'how to-' met info die je volgers later willen kunnen teruglezen.
Vergeet niet om je post te beëindigen met een call-to-action waarin je je volgers vraagt precies dat te doen.
TIP 4 | Gebruik de juiste hashtags
Het gebruik van de juiste hashtags vergroot je bereik. De juiste hashtags zijn hashtags die qua onderwerp passend zijn bij je posts en die niet te groot, maar ook niet te klein zijn. Gebruik bij voorkeur een Nederlandse, geen Engelse, omdat je anders concurreert met de rest van de wereld.
Stoor je je aan hashtags onder een post? Dan kun je ze ook kwijt in de comments, gewoon door op je eigen post te reageren. In stories kun je ze onzichtbaar maken door ze de kleur van de achtergrond te geven, of ze achter een sticker of een gifje te plaatsen.
Tip 5 | Ga de interactie aan
Socialmediakanalen zijn in de basis bedoeld voor - het woord zegt het al - sociale interactie. Ga de interactie aan met je volgers en connect met ze. Zorg ervoor dat je niet alleen maar zendt door middel van posts en stories, maar geef ook likes weg en laat oprechte reacties achter bij anderen. Het hebben van interactie en het opbouwen van een online netwerk is de krachtigste manier om het Instagram-algoritme te 'hacken'.
Hoe meer betrokkenheid je posts en stories krijgen van je volgers, hoe hoger Instagram jouw account rankt in het algoritme. Je kunt zorgen voor interactie door bijvoorbeeld:
- een vraag te stellen aan het einde van een post;
- de quiz-sticker te gebruiken in je stories;
- de poll-sticker te gebruiken in je stories;
- de emoji-schuifknop te gebruiken in je stories.
Interactie levert je trouwens niet alleen meer zichtbaarheid op. Als je bouwt aan een relatie, dan krijgen je volgers een gezicht en maakt dat het gebruik van Instagram ook veel leuker.
Tip 6 | Verwijder slapende volgers, bots en nepaccounts
Deze zijn namelijk killing voor je zichtbaarheid. Nepaccounts herken je onder andere aan een reeks cijfers achter hun gebruikersnaam. Meestal zijn dit vage, gespierde, Amerikaanse militairen die wel veel mensen volgen, maar zelf nauwelijks volgers hebben. Of accounts zonder foto.
Een hele grote don't is trouwens het kopen van volgers. Het lijkt misschien aantrekkelijk: binnen no-time heb je duizenden volgers. Het kost bijna niets en het staat zo lekker professioneel. ;-) Maar helaas: Instagram straft dit af door jouw posts extra laag te ranken in het algoritme, waardoor al je eerder verrichte inspanningen teniet gedaan worden. Niet doen dus, en als je al volgers gekocht hebt: gooi ze er dan a.s.a.p. uit!
Tip 7 | Reageer binnen een uur op comments en DM's
Een andere manier om in te spelen op het algoritme van Instagram, is om snel - bij voorkeur binnen een uur - te reageren op comments en DM's (persoonlijke chatberichten) van anderen. Instagram beloont dat met een hoge ranking. Je kunt natuurlijk niet constant aan je telefoon vastgeplakt zitten, maar je zou er wel voor kunnen kiezen posts te plaatsen op het moment waarop je ook de tijd hebt om interactie met je volgers aan te gaan.
Tip 8 | Gebruik de inzichten uit Instagram Analytics
Als je een businessaccount hebt op Instagram, dan heb je met Instagram Analytics inzicht in hoe jouw content presteert. Je krijgt inzicht in welke berichten wel of niet voor je werken, in je groei, op welke tijdstippen je volgers online zijn en in hoe vaak er wordt doorgeklikt naar je website. Hou je deze statistieken over een langere periode bij, dan is dat de meest betrouwbare manier om erachter te komen welke groeistrategie voor jou werkt.
TIP 9 | Experimenteer met gesponsorde posts
Op Instagram heb je de mogelijkheid om met gesponsorde posts rechtstreeks in beeld te komen bij degenen die jou nog niet volgen. Wanneer je je richt op studenten uit Delft, heb je er natuurlijk niets aan als jouw post zichtbaar is bij bouwvakkers uit de Betuwe. Maar daar hebben ze bij Instagram wat op gevonden. Je kunt je doelgroep eruit filteren op basis van leeftijd, sekse, woongebied, interesses, enzovoorts. Zo hoef je niet te schieten met hagel, en betaal je alleen voor het in beeld brengen van jouw post bij je daadwerkelijke doelgroep.
Zou je graag een quick scan van je socials willen? Of wil je het beheer van Instagram - of andere social media - liever geheel uit handen geven? Voor een beperkt aantal ondernemers doe ik dit. Neem contact op om te horen wat de mogelijkheden zijn. Graag tot snel!